Μέσα σε έξι μήνες θα έχουμε Δικαστική Αστυνομία

Της ΓΕΩΡΓΙΑΣ ΑΘ. ΣΚΙΤΖΗ



Για τις μεταρρυθμίσεις που στόχο έχουν την πιο άμεση και αποτελεσματική απονομή της Δικαιοσύνης, για τη μετάβαση στην ψηφιακή εποχή, που έχει γίνει ήδη πραγματικότητα, τη Δικαστική Αστυνομία και το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί, μιλά στη «ΒτΚ» ο υφυπουργός Δικαιοσύνης Ιωάννης Μπούγας. Προαναγγέλλει, επίσης, νέες παρεμβάσεις για την καταπολέμηση της οπαδικής βίας.


  ΒτΚ: Είστε σε ένα υπουργείο όπου συντελούνται και θα συντελεστούν μεγάλες αλλαγές. Οι μεταρρυθμίσεις στη Δικαιοσύνη αποτελούν έναν από τους βασικούς πυλώνες του προγράμματός σας. Τι πρέπει να περιμένουμε άμεσα από νομοθετήματα;

   Ι.Μπ.: «Οι σχεδιαζόμενες μεταρρυθμίσεις του υπουργείου Δικαιοσύνης σκοπεύουν στην πιο άμεση και αποτελεσματική απονομή της Δικαιοσύνης, αντιμετωπίζοντας, επιτέλους, σοβαρές παθογένειες και διαχρονικά ελλείμματα. Η δημόσια διαβούλευση του νομοσχεδίου “Παρεμβάσεις στον Ποινικό Κώδικα και τον Κώδικα της Ποινικής Δικονομίας για την επιτάχυνση και την ποιοτική αναβάθμιση της ποινικής δίκης - Εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου για την πρόληψη και την καταπολέμηση της ενδοοικογενειακής βίας” ολοκληρώθηκε, και το προσεχές διάστημα θα εισαχθεί ενώπιον της Εθνικής Αντιπροσωπείας. Παράλληλα, επεξεργαζόμαστε νομοσχέδια που αφορούν τον “Εκσυγχρονισμό θεσμικού πλαισίου για το ενέχυρο επί κινητών, απαιτήσεων και άλλων δικαιωμάτων”, σημειακές παρεμβάσεις στον Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών, στον Κώδικα Δικηγόρων, στην Πολιτική Δικονομία, καθώς και στη δικαιοδοσία ενώπιον του ΣτΕ».


   ΒτΚ: Πότε θα βιώσουν οι πολίτες αλλά και οι εργαζόμενοι στο χώρο της Δικαιοσύνης αυτό που αποτελεί πάγιο ζητούμενο, την ταχύτερη απονομή της; Πότε θα αναμορφώσετε, επίσης, το Δικαστικό Χάρτη;

   Ι.Μπ.: «Στόχος του υπουργείου Δικαιοσύνης -αλλά και κυβερνητική επιταγή- είναι η πιο άμεση και αποτελεσματική απονομή της Δικαιοσύνης. ο οποίος θα επιτευχθεί με ένα πλέγμα μέτρων και δράσεων, που αναλύεται σε τέσσερις άξονες: 1) Στην αναδιαμόρφωση του Δικαστικού Χάρτη της χώρας και αναβάθμιση των υποδομών των δικαστικών κτιρίων της, 2) στην Ψηφιακή Δικαιοσύνη, 3) στην επιμόρφωση δικαστών και δικαστικών υπαλλήλων, καθώς και 4) σε

παρεμβάσεις στους κώδικες, όπως σας προανέφερα. Ευελπιστούμε ότι η έγκαιρη νομοθέτηση και ολοκλήρωση των παρεμβάσεων στις υποδομές και στην Ψηφιακή Δικαιοσύνη, θα καταστήσει εφικτό το στόχο για έκδοση τελεσίδικης απόφασης μέσα σε μία διετία από την έναρξη της δίκης, με ταυτόχρονη βελτίωση της ποιότητας και αποτελεσματικότητας της απονομής της Δικαιοσύνης. Σε ό,τι αφορά το Δικαστικό Χάρτη, το σχετικό Σχέδιο Νόμου θα έχει ψηφιστεί τους πρώτους μήνες του τρέχοντος έτους».


   ΒτΚ: Πόσο θα συμβάλει σε αυτό ο ψηφιακός εκσυγχρονισμός; Ξέρουμε ότι ήδη έχουν καταβληθεί κάποιες προσπάθειες, αλλά αυτό απαιτεί χρόνο. Πότε θα σταματήσουν οι πολίτες, αλλά και οι νομικοί, να βρίσκουν ψηφιακά έγγραφα, ακόμα και πρακτικά δικών;

   Ι.Μπ.: «Η μετάβαση της Δικαιοσύνης στην ψηφιακή εποχή αποτελεί πραγματικότητα στην Ελλάδα. Στο υπουργείο Δικαιοσύνης προωθούμε όλες τις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις προκειμένου να επιτύχουμε μία πιο αποτελεσματική και ποιοτική απονομή Δικαιοσύνης, η οποία θα ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις. Συγκεκριμένα, το Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Υποθέσεων Πολιτικής και Ποινικής Δικαιοσύνης (E—Justice), καθώς και η ψηφιακή αναβάθμιση του Πληροφοριακού Συστήματος της Διοικητικής Δικαιοσύνης συμβάλλει στη βελτιστοποίηση της λειτουργικότητας των υφιστάμενων εφαρμογών. Περαιτέρω, βασικά εργαλεία του ψηφιακού μετασχηματισμού αποτελούν η ψηφιακή επίδοση έγγραφων, η υλοποίηση του ψηφιακού φακέλου δικογραφίας, η ηλεκτρονική κατάθεση δικογράφων, η ψηφιοποίηση των αρχείων των δικαστηρίων, η δυνατότητα χορήγησης αντιγράφου του ποινικού μητρώου μέσω της θυρίδας των ΚΕΠ, και η αποηχογράφηση πρακτικών των δικαστηρίων. Αναμένεται, επίσης, να τεθεί σε λειτουργία με την ψήφιση του νομοσχεδίου για τις παρεμβάσεις στον Ποινικό Κώδικα και Κώδικα ποινικής Δικονομίας, η πλατφόρμα για την παροχή κοινωφελούς εργασίας, η οποία αποτελεί εναλλακτική μορφή έκτισης ποινής, όπως προβλέπεται από τον Ποινικό Κώδικα».


   ΒτΚ: Με τη Δικαστική Αστυνομία πού βρισκόμαστε και ποιος θα είναι ο ρόλος της;

   Ι.Μπ.: «Η ίδρυση και λειτουργία της Δικαστικής Αστυνομίας αποτελούσε πάγιο αίτημα δεκαετιών στο νομικό κόσμο. Πλέον, όμως, η στελέχωσή της αποτελεί πραγματικότητα, καθώς έχουν συσταθεί απευθείας οι περιφερειακές υπηρεσίες πολιτικού και αστυνομικού τομέα στις Εισαγγελίες Εφετών και Πρωτοδικών της χώρας, με συνολικά 800 οργανικές θέσεις -170 στον πολιτικό τομέα και 630 στον αστυνομικό τομέα. Αναλυτικότερα, το πολιτικό προσωπικό της Δικαστικής Αστυνομίας θα είναι σε θέση να υποστηρίζει τους δικαστικούς λειτουργούς, με τη σύμπραξη στη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης, προανάκρισης και λοιπών ανακριτικών πράξεων. Το πολιτικό προσωπικό της Δικαστικής Αστυνομίας θα αντληθεί από τους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ, ενώ προκηρύχθηκε διαγωνισμός για την πλήρωση των πεντακοσίων οργανικών θέσεων κατηγοριών ΠΕ, ΤΕ, ΔΕ του ένστολου τομέα. Πριν από το τέλος του α’ εξαμήνου του 2024, το προσωπικό της Δικαστικής Αστυνομίας θα έχει τοποθετηθεί στις κατά τόπους υπηρεσίες και θα αναλάβει τα καθήκοντά του, αποδεσμεύοντας έτσι χιλιάδες αστυνομικούς της ΕΛ.ΑΣ.».


   ΒτΚ: Η οπαδική βία ήρθε με τον πιο άσχημο τρόπο στο προσκήνιο. Εκτός από τα μέτρα που ανακοινώθηκαν, υπάρχει ενδεχόμενο να γίνουν και άλλες παρεμβάσεις; Και σε ποιες περιπτώσεις;

   Ι.Μπ.: «Ο θάνατος του αστυνομικού στα επεισόδια στου Ρέντη, διαμόρφωσε νέες συνθήκες στο ζήτημα της οπαδικής βίας, το οποίο καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε ριζικά, με πιο τολμηρές παρεμβάσεις. Καθώς οι οργανωμένες ομάδες βρίσκουν πρόφαση τα μεγάλα αθλητικά γεγονότα, διαπιστώνουμε ότι τελούνται εγκλήματα εντός και εκτός γηπέδων. Για τα αδικήματα της οπαδικής βίας υπάρχουν αυστηρές προβλέψεις στις οικείες διατάξεις του Ποινικού Κώδικα, του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, του Αθλητικού Νόμου και των ειδικών ποινικών νόμων. Δεν υπάρχει ανοχή σε αυτές τις συμπεριφορές. Όλοι πρέπει να τηρούν και να συμμορφώνονται με το Νόμο. Παρά τα μέτρα που ελήφθησαν το καλοκαίρι, κρίθηκε αναγκαία η λήψη επιπρόσθετων μέτρων για τη διασφάλιση της δημόσιας τάξης. Στο πλαίσιο αυτό, σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία, εξετάζουμε περαιτέρω βελτιωτικές και αποτελεσματικές παρεμβάσεις στο ήδη ισχύον νομικό πλαίσιο, για την ολική εξάλειψη αυτού του φαινομένου».


  ΒτΚ: Είχαμε πρόσφατα και τις πρώτες διαφοροποιήσεις εντός του κόμματός σας. Ο πρώην πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς καταψήφισε τη διάταξη για τους μετανάστες. Ανησυχείτε ότι αυτό μπορεί να επαναληφθεί; Π.χ. με το νόμο για τον γάμο των ομοφύλων, όταν αυτός έρθει;

 Ι.Μπ.: «Ο πρώην πρωθυπουργός, κ. Σαμαράς, ο οποίος είναι και ο μόνος πρώην πρωθυπουργός που είναι μέλος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Δημοκρατίας, έχει μεγάλη πολιτική εμπειρία και ο ίδιος εξήγησε τους λόγους που καταψήφισε τη διάταξη. Στη Νέα Δημοκρατία, ακούγονται όλες οι απόψεις και προχωράμε συντεταγμένα σε αποφάσεις προς το όφελος των Ελλήνων πολιτών. Άλλωστε, η συγκεκριμένη τροπολογία, στην οποία αναφέρεστε, δεν διαφοροποιεί τη μεταναστευτική πολιτική της κυβέρνησης. Όπως κατ’ επανάληψη έχει δηλώσει ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, το θέμα του Σχεδίου Νόμου που θα αφορά το γάμο των ομόφυλων ζευγαριών θα έρθει μέχρι το τέλος της τρέχουσας τετραετίας. Πιστεύω ότι η συζήτηση πρέπει να γίνει όταν θα έχουμε ένα Σχέδιο Νόμου και δούμε τις προτεινόμενες ρυθμίσεις. Με βάση αυτό, θα κληθούμε να πάρουμε θέση».


Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Βραδυνή της Κυριακής, στις 05 Ιανουαρίου 2024.

Ioannis Bougas

·  Γεννήθηκε στην Άμφισσα την 21η Οκτωβρίου 1964

· Αποφοίτησε με άριστα από το Λύκειο Άμφισσας το 1982 και εισήχθη το ίδιο έτος στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Previous
Previous

Με το νέο νομοσχέδιο οι ποινές θα εκτίονται ακόμα και για πλημμελήματα

Next
Next

Η δικαστική αστυνομία θα αποδεσμεύσει 2500 αστυνομικούς εώς τον Ιούνιο του 2024